Seasons in the sun

Du måste ha ett namn, du måste heta något. Något som är vackert avrundat och klingar melodiskt. Sofie – det kan du kanske heta. Som min barndomsvän Sofie. Hon var två decimeter längre än mig och ganska bredaxlad. Vi brukade sjunga I en sal på lasarettet och Seasons in the sun. Vi höll varandra i handen, svängde armarna mellan oss. I was the black sheep in the family. You tried to teach me right from wrong, too much wine and too much song. Wonder how we got along. We had joy, we had fun, we had seasons in the sun. Våra pappor kände varandra. De hade båda samma fallenhet för alkohol och knark. Sofie och jag, vi hade samma fallenhet för att sjunga om sjuka flickor i en sal på lasarettet och om att vara familjens svarta får.

Men du. Du är inte Sofie, min barndomsvän som jag fick flytta ifrån alldeles för tidigt. Kanske är ditt namn längre och snirkligare, som Alexandra eller Magdalena.  Du har somnat nu och kan inte berätta själv. Jag vill inte väcka dig, inte än. Dina ögonlock fladdrar som på en hundvalp, resten av kroppen ligger tungt och stilla på soffan. Som en liten övernaturlig varelse ser du ut.  Jag tänker mig att du kommer från djupt inne i skogen, från en annan värld till och med. De röda lockarna täcker halva ansiktet.

Dina ben är uppdragna mot bröstet, du gömmer dem under din långa tygklänning som är nersmutsad och trasig. Du sover på sidan, båda händerna instuckna under kinden. Det skulle kunna se fridfullt ut, om inte dina ögonlock fladdrade så. Munnen är halvöppen och en liten fläck av saliv har spridit sig på kudden. Lite torkat blod från en spricka i din underläpp.

Jag drar en yllefilt över dig, ända upp till hakan. Öppnar fönstret och tänder en cigg, lutar mig ut så långt jag kan. Solen är på väg upp, augustiluften sveper mot ansiktet. Du kommer vakna upp till solsken och värme.

Leave a Reply

