Splittring

Jag måste någon gång lämna denna välbekanta plats. Vad har jag här att göra? Jag kunde vara rotlös, jag kunde vara fri. Väggarna sluts omkring mig, jag får allt svårare att se. Men ständigt förnimmer jag ljud, rytmiska dunkanden. Det där lena skrattet som jag hört så många gånger nu. Vart kommer det ifrån? Jag går och lägger handen emot väggen. Lyssnar ihärdigt. Det går nästan upp i falsett innan det bryts av ganska plötsligt och ebbar ut i en belåten suck.

Bakom den där väggen.

Jag försöker föreställa mig hennes ansiktsdrag. När jag blundar ser jag henne som en fågelunge, håret är tunt och spretigt, kläderna hänger löst och blicken – den är vass som ståltråd samtidigt som den är vettskrämd. Jag skulle kunna hålla henne i handen, vi skulle kunna ge oss av tillsammans. Men ändå. Vart skulle vi ta vägen?

Jag lämnar väggen och börjar vandra runt, över alla ytor som är tomma. Jag går i åttor och i snirklar. Fötterna, benen, rör sig som av sig själva och det går allt snabbare. Jag bestämmer mig för att gå lika snabbt mot den där dörren, för att sedan bara öppna den. Utan att tänka efter. Öppna den och fortsätta ut. Hitta fågelungeflickan och säga ”följ med mig!”, varpå hon kommer le ett litet snett leende och räcka fram handen. Jag rör mig genom den korta hallen och är framme vid dörren ganska snabbt. Alldeles för snabbt. Pannan dunkar i träet, jag hinner inte riktigt bromsa in. Den högra handen håller krampaktigt om låset, den andra handen vilar på dörrhantaget. Sakta vrider jag om. Det går inte alls som jag har tänkt mig, inte snabbt och fritt från eftertanke. Snarare tillräckligt långsamt för miljoner tankar att hopa sig. Låset klickar. Steg två; handtaget. Min svettiga handflata glider runt över metallen. Det dunkar överallt, under huden. Upp i halsen. Jag drar in massa luft, djupt ner i magen. Sedan blundar jag och trycker handtaget neråt.

Leave a Reply

