Uppvaknande

Jag vaknar upp med händerna viftande framför ansiktet. Lakanet som sattes upp som en provisorisk gardin i går kväll ligger nerdraget i en hög på den lilla tältsängen. Solen lyser mig rakt i ansiktet. Jag inser att jag är blöt av svett över hela kroppen. Ögonen svider och kliar i solljuset. Jag sträcker ut ett ben och en arm i taget, kroppen vill inte riktigt ta sig an dagen ännu. Kröker på ryggen tills jag hör ett ljudligt knakande. Varje liten muskel känns stel. Ett resultat av en veckas intensivt kroppsarbete och så sömn, eller brist därpå, i en mjuk och knagglig tältsäng.

Jag ser sig om och känner sig nöjd med att arbetet har gett mer resultat än bara stela muskler. Det börjar likna ett hem, om än ett spartanskt sådant. Blicken fastnar på det inramade fotot ovanför sängen. Jag är fyra år på bilden, han är åtta. Jag sitter i en trägunga och han står bakom och håller i den, redo att släppa taget. Mitt ansiktsuttryck är lyriskt, munnen är vidöppen och jag ser ut att vara mitt i en skrattattack. De blå ögonen är stora och glänsande. Hans uttryck är mer allvarsamt, men antydan till ett litet leende kan jag urskilja. Det är som om han försöker hålla sig för skratt, förmodligen för att han tog sin uppgift på allra största allvar. Fem minuter efter att bilden togs ramlade jag ur gungan, landade med ryggen rakt på en stubbe. Jag minns det ändå med glädje. Jag minns känslan av att vara högt uppe i luften, och tryggheten i att han fanns där. Att han alltid skulle finnas där.

Jag slår mig ner på en av plaststolarna. Jakob syns inte till någonstans. Det finns så mycket utrymme omkring mig. Jag blir fortfarande förbluffad varje morgon jag vaknar och kliver ut genom dörren. En vidsträckt äng, säkert några hundra meter i diameter. Åt alla håll ser jag skogsbryn. Björkar som står uppradade, som om de utgjorde en slags armé. De smala trädstammarna tätt intill varandra. Nästan varje morgon får vi besök av en flock rådjur. De brukar komma nära inpå, som att de inte ens märker av att två människor inflyttat till deras trakter.  

Leave a Reply

